China in de klas

China in de klas: wereldburgerschap & verwondering

China is een land waar veel over te ontdekken valt, en toch krijgt het in het basisonderwijs vaak maar mondjesmaat aandacht. Terwijl het een wereldspeler is op zoveel fronten: economisch, cultureel, technologisch. Als je leerlingen helpt om meer te begrijpen van China, geef je ze een voorsprong in wereldburgerschapsonderwijs. Je laat ze zien dat er andere manieren van denken, leven en leren zijn – en dat is nu net waar goed onderwijs om draait.

De Chinese cultuur zit bomvol aanknopingspunten om inhoudelijke én leuke lessen omheen te ontwerpen. Denk aan kalligrafie, waarbij je met penseel en zwarte inkt tekens schildert die tegelijk ook betekenis dragen. Of het vlechten van traditionele Chinese knopen – een bezigheid die vraagt om concentratie, fijne motoriek en samenwerking. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een Chinese proeverij, waar kinderen op ontdekking gaan tussen smaken als zoetzure komkommer, gestoomde bao’s of sesamkoekjes.

Voor wie het groter wil aanpakken: een echte China-themaweek is makkelijker te organiseren dan je misschien denkt. Stichting ICO biedt gastlessen over China aan die niet alleen informatief, maar ook interactief zijn. Daarnaast kunnen ze je in contact brengen met een Chinese basisschool. Hoe bijzonder is het als je leerlingen via een videoverbinding even letterlijk bij leeftijdsgenoten in China in de klas kunnen kijken? Of als ze ouderwets briefpost kunnen uitwisselen – misschien zelfs met een tekening erbij, of een zelfgemaakt knoopje?

Een thema als China haalt de wereld naar binnen, zonder dat je je klas uit hoeft. Het nodigt uit tot verwondering, verbindt met de actualiteit én met het verleden, en leert kinderen dat nieuwsgierigheid naar anderen misschien wel de belangrijkste vaardigheid van de toekomst is.

Meer artikelen