Werkwijze ICO: Over ijzersterke netwerken en betekenisvolle projecten

De aarde heeft bijna 8 miljard inwoners. Door de digitalisering van de laatste decennia kunnen we in enkele seconden duizenden kilometers overbruggen en mensen van over de hele wereld met elkaar in contact brengen. Wonderlijk toch? Bij ICO geloven we dat dit interculturele contact van onschatbare waarde is voor een betere wereld.

Intercultureel contact is waardevol voor:

• Jezelf

Door contact te hebben met een leeftijdsgenoot uit een heel andere cultuur ontdek je dat jouw kijk op de wereld niet de enige is. Maar ook dat je veel met elkaar gemeen kunt hebben als het gaat om wat je leuk en belangrijk vindt in het leven. Interculturele ontmoetingen maken je wereld groter, je blik ruimer en je houding opener.

• De ander

Door jezelf open te stellen voor interculturele ontmoetingen, geef je ook anderen de kans over jouw kijk op de wereld te leren. De Nederlandse cultuur te leren kennen door jouw ogen. Zo kunnen leeftijdsgenoten in bijvoorbeeld India en China leren over het leven in Nederland en hun interculturele kennis en vaardigheden versterken.

• Wereldwijd begrip

Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over polarisatie. We vinden het, doordat we steeds meer in eigen bubbels leven, moeilijk om ons in iemand anders te verplaatsen en begrip op te brengen voor iemand die iets anders vindt of zich anders gedraagt dan wij. Interculturele ontmoetingen breken onze bubbels open, zorgen ervoor dat we ruimer kunnen denken en vergroten het onderlinge begrip tussen mensen wereldwijd.

Digitale uitwisselingen

Bij stichting ICO geven we vorm aan het in contact brengen van jongeren uit verschillende culturen door digitale uitwisselingen te organiseren voor scholen in het voortgezet onderwijs. Digitale uitwisselingen zijn een toegankelijke en duurzame manier om verbinding te maken, zowel financieel als praktisch gezien. Digitaal contact kan echter ook vluchtig zijn. Om onze digitale uitwisselingen diepte te geven steunen we op twee belangrijke pijlers: ijzersterke netwerken en betekenisvolle projecten.

Ijzersterke netwerken

Het lijkt makkelijk, een digitale verbinding maken met Indiase en Chinese scholen. Technisch gezien is dat natuurlijk ook zo, maar om een duurzaam en betekenisvol project te kunnen draaien is een goede relatie tussen scholen van essentieel belang. Wij organiseren de onderlinge verbindingen tussen scholen in een hecht netwerk. Door het samenbrengen van scholen in een netwerk weten scholen elkaar makkelijk en snel te vinden, kunnen zij, doordat ze dezelfde intentie hebben, snel tot contact en inhoud komen en kunnen wij ze vanuit de stichting gemakkelijk van lesmaterialen en informatie voorzien. En bovenal heeft een sterk netwerk het voordeel dat verbindingen sneller duurzaam worden. Contacten worden uitgebouwd naar vriendschappen: tussen scholen, docenten en leerlingen.

• Eumind is het netwerk van Indiase en Europese scholen dat al sinds 2008 de basis is voor onze digitale netwerken met leerlingen uit India.
  • SinoTalent is het netwerk van Chinese en Nederlandse scholen dat sinds 2020 de basis is voor onze digitale uitwisselingen met leerlingen uit China.
Betekenisvolle projecten

Om tot waardevolle uitwisselingen te komen heb je een basis nodig. Contact maken met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld is naast leuk ook behoorlijk spannend. Een relevant thema, helder kader en duidelijke opdracht maken het begin makkelijker: je hebt meteen van alles om te bespreken. Ook geeft het vanaf het eerste moment nhoud aan de relatie, waardoor je leerlingen niet blijven hangen in het bespreken van koetjes en kalfjes. Leerlingen leveren de resultaten van projecten in en deze worden beoordeeld door een internationale jury. Bij goede resultaten krijgen de scholen certificaten uitgereikt. Voorbeelden van thema’s zijn duurzaamheid, mensenrechten, waarden en wiskunde.

• Meer informatie over de projecten (projectscenario’s) van Eumind vind je hier
  • SinoTalent heeft twee projectlijnen. Meer informatie over de projectlijn Kunst vind je terug in dit interview

Wil je meer weten over Stichting ICO? Lees dan hier verder.

Meer artikelen